Saturday, June 21, 2008

Panduan Pelaksanaan Pengajaran Dan Pembelajaran Fizik Untuk Peningkatan Prestasi Fizik Peringkat SPM (5)

6. Urusan PEKA

Unsur PEKA dan hubung kait dengan Kertas 3 :

  • Guru perlu tahu PI bagi setiap konstruk dalam PEKA.
  • Kemahiran merancang eksperimen berasaskan pemerhatian sesuatu fenomena adalah sangat penting.
  • Pelajar yang mempunyai kemahiran merancang, membuat, membuat laporan, melukis graf dan lain-lain membantu pelajar dalam kertas 3. Oleh itu seorang guru perlu menggalakkan pelajar membuat seberapa banyak PEKA.
  • Kemahiran pelajar membuat dan menganalisis graf sangat membantu pelajar dalam kertas 3. Oleh itu guru perlu mempunyai kemahiran melukis dan menganalisis graf yang betul agar pelajar tidak membuat sebarang kesilapan.

Contoh :

Experiment : Factors affecting the buoyant force



Explanation

Marks

Inference

Buoyant force influenced by the volume of liquid displaced.

1

Hypothesis

Buoyant force is directly proportional to the volume of liquid displaced.

The bigger the volume of liquid displaced, the greater is the buoyant force.

1

Aim of Experiment

To find the relationship between buoyant force and volume

1

Variables

Manipulative

Responding

Fixed

Volume of water displaced, V.

Buoyant force, F.

Liquid density r, acceleration due to gravity, g.

1

1

Set of apparatus

1 liter volumetric flask, calibrated ice cream plastic cylinder filled with coloured water, Newton balance, retort stand.

1

Set up of apparatus

Diagram (clear and labeled)

1

Procedure

1. Apparatus and materials set up as shown in the diagram

2.The ice cream plastic cylinder filled with water weighted in the air.

3. The ice ream plastic is then lowered to the first mark.

4. The reading of the Newton balance is again recorded. 5. The loss in weight (buoyant force) is calculated.

6. Procedure 3 to 5 is repeated for the second, third, fourth and fifth mark.

1

1

1

Data Tabulation

The data is tabulated.

1

Conclusion

From the experiment it was found that buoyant force is directly proportional to the volume of liquid displaced or when volume increase, buoyant force increases.

1


7. Pengajaran Mengikut Konstruk

Panduan mengajar mengikut konstruk di JSU :

  • Guru memahami enam konstruk yang ditetapkan dalam JSU dan mengaplikasikan dalam P&P. Dengan ini, guru secara tidak langsung akan dapat memberi pendedahan teknik menjawab soalan peperiksaan kepada murid.
  • Konstruk-konstruk yang perlu dikuasai:
-Pengetahuan
-Kefahaman
-Aplikasi kualitatif dan kuantitatif
-Membuat keputusan
-Mengkonsepsi
-Menyelesaikan masalah
  • Guru perlu memahami bagaimana pentaksiran dibuat(soalan dibuat) berasaskan konstuk-konstruk tersebut. Guru perlu tahu menggunakan hiraki Taksonomi Bloom.

8. Aplikasi Fizik Dalam Konteks Harian

  • Setiap guru perlu meneliti HSP dan soalan-soalan lepas SPM untuk melihat betapa penting aplikasi konsep fizik dalam situasi harian.
  • Setiap guru fizik perlu peka kepada contoh-contoh harian dan membina bank untuk contoh-contoh kontekstual yang boleh digunakan dalam p&p.
  • Guru mesti melatih murid untuk menterjemahkan situasi harian kepada konsep fizik supaya mereka dapat menjawab soalan-soalan SPM yang banyak menanya aspek aplikasi.

Contoh aplikasi konsep fizik dalam situasi harian

1. How an air bag protects the driver in a car accident.


2. Why sound can be heard over a longer distance on a cold night compared with a hot day?

(Sound waves travel faster in warm air than in cool air.

On a hot day, the hot surface of the Earth causes the layer of air near the surface to be warmer.

This causes sound waves to be refracted away from the earth.

On a cool night, the sound waves travel slower in the cooler layer of air near the surface of the Earth than in the upper, warmer air.

As a result, the waves are refracted.

That is why sound can be heard over a longer distance on a cold night compared with a hot day.)


9. Integrasi Multimedia

Panduan mengintergrasikan ICT dalam P&P :

  • Guru perlu menguasai kemahiran asas ICT seperti MS Words, MS Powerpoint dan MS Excel.
  • Guru perlu menyediakan bahan P&P dalam Powerpoint yang berkesan dan menarik.
  • Guru perlu memilih bahan P&P yang diperlukan dari Courseware yang dibekalkan dan diintergrasikan dalam software yang sesuai seperti MS Powerpoint.
  • Guru perlu memuat turun bahan P&P dari Internet untuk digunakan dalam kelas.

10. Nota Terbimbing dan Latihan Berkala

Panduan penyediaan nota terbimbing dan soalan berkala :

  • Guru perlu menyediakan nota terbimbing yang membantu murid memahami sesuatu konsep Fizik mengikut konstruk-konstruk tertentu. Guru perlu mempunyai kemahiran pengurusan grafik yang baik untuk menghasilkan nota yang berkesan.
  • Guru perlu menyediakan soalan berkala sebagai tugasan hujung minggu sebagai ulangkaji kepada tajuk-tajuk awal(tingkatan 4).

Contoh :

No comments: