Panduan ini disediakan oleh PPMP-Fizik dalam satu sesi mesyuarat dan perbengkelan pada 28 Mei, tahun 2007.
Ahli Panel
En Yew Kok Leh, SMK Jalan Mengkibol, Kluang
En Lee Choo Chai, SMK Jalan Mengkibol, Kluang
En Mohsin Ibrahim, SMK Tinggi Batu Pahat
Cik Roswati Sunar, SM Sains Johor, Kluang
Cik Sulasteri Kadiman, SMK Dato Penggawa Barat, Pontian
Pn Nor Liya Ismail, SMK (A) Maahad, Muar
En Md Sha'rani Yusof, SMK Buluh Kasap, Segamat
Pn Gayah Madu, SMK Teknik Kluang
Sepuluh Skop
Hasil dari mesyuarat dan perbengkelan, Sepuluh skop telah dikenalpasti untuk dilaksanakan secara berstrategik untuk meningkatkan kemahiran guru-guru fizik dalam menjalankan tugas pengajaran dan pembelajaran (p&p) Fizik di peringkat SPM. Sepuluh skop yang dikenalpastikan ini adalah berdasarkan pemerhatian, pengalaman dan laporan dan pihak PPMP-Fizik yakin bahawa cadangan yang diberi di bawah setiap daripada skop itu sekiranya diamalkan dengan sebaik-baiknya akan membawa kepada kesan p&p yang lebih efektif dan sememangnya kepada pencapaian prestasi akademik yang lebih cemerlang.
| Skop | Penjelasan |
1. | Skop Kurikulum | Sukatan dan huraian sukatan, penggunaan buku teks dan buku amali |
2. | Rumus | Kefahaman rumus keseluruhan dan komponen rumus, konteks dan aplikasi harian rumus dan komponen rumus |
3. | Kemahiran Makmal | Menjalankan aktiviti makmal dan eksperimen |
4. | Beza Sukatan Lama dan Baru | Perbandingan, bahagian yang telah dikeluarkan dan yang telah disusun semula |
5. | Teknik Graf | Kemahiran teknik graf asas untuk kefahaman konsep fizik |
6. | Urusan PEKA | Pengurusan PEKA dan hubungkait dengan Kertas 3 |
7. | Pengajaran Mengikut Konstruk | Pengajaran mengikut konstruk supaya murid-murid dilatih mengikut keperluan peperiksaan di samping kandungan fizik |
8. | Aplikasi Fizik Dalam Konteks Harian | Pembelajaran kontekstual yang mengikut perkembangan sukatan, latar belakang dan kebolehan murid |
9. | Integrasi Multimedia | Mengintegrasikan multimedia dalam p&p-courseware dan bahan-bahan dari Internet |
10. | Nota Terbimbing dan Latihan Berkala | Nota terbimbing bab kini untuk pembelajaran secara aktif dan latihan berkala untuk melatih bab-bab lepas |
No comments:
Post a Comment