Penelitian Skop
1. Skop Kurikulum
Panduan penelitian skop kurikulum :
- Setiap guru Fizik perlu meneliti objektif mata pelajaran Fizik dalam kurikulum.
- Setiap guru perlu tahu dan mahir dalam cadangan aktiviti dan cadangan pedagogi yang digunakan bagi setiap tajuk.
- Setiap guru perlu tahu cadangan amali yang sesuai bagi setiap topik atau subtopik.
- Setiap guru fizik perlu membaca pendahuluan yang ada dalam HSP untuk mendapatkan gambaran jelas tentang pedagogi, kemahiran berfikir dan strategi berfikir yang boleh digunakan.
- Guru mesti merujuk kepada HSP sebelum menulis Rancangan Harian.
- Setiap guru perlu menggunakan buku teks dan buku amali sesama. Perlu ditegaskan buku amali dan buku teks perlu saling lengkap melengkapi antara satu sama lain.
- Setiap guru perlu meneliti buku teks yang memberi panduan pedagogi serta banyak 'side features' yang boleh menarik minat murid.
2. Rumus
Panduan penggunaan Rumus untuk menjelaskan konsep Fizik :
- Guru berupaya mendefinisi kuntititi fizik dari satu rumus Fizik
- Guru berupaya menguasai symbol-simbol biasa yang digunakan dalam rumus fizik.
- Guru berupaya menerbitkan unit dari rumus satu fizik.
- Guru berupaya memahami hubungkait antara dua pembolehubah dalam satu rumus.
- Guru berupaya mengenalpasti pembolehubah manipulasi, bergerakbalas dan yang dimalarkan dari satu rumus Fizik.
- Guru berupaya mengaplikasi rumus untuk menyelesaikan masalah kuantitif dan kualitatif.
- Guru berupaya menterjemah rumus kepada bentuk graf yang betul.
No comments:
Post a Comment